חלוקה טובה לפסקאות בטקסט האקדמי מאפשרת לך, הכותב, לארגן את הרעיונות שלך ארגון מובנה ומסודר. חלוקה כזאת מאפשרת גם לקורא להבין את המהלך ההגיוני של הטקסט שכתבת.
לפניך כמה כללי מפתח לכתיבה נכונה של פסקאות בטקסט האקדמי
אורך הפסקה
יש לכתוב פסקה שאינה ארוכה מדי (עמוד אחד) אך גם שאינה קצרה מדי (3-2 משפטים).
נושא הפסקה
בכל פסקה יש לכלול רעיון עיקרי אחד בלבד, ואין לעבור מנושא לנושא באותה הפסקה.
מבנה הפסקה
• משפט הפתיחה: בדרך כלל יובא בו הרעיון העיקרי של הפסקה. משפט הפתיחה מיידע את הקורא ומכוון אותו לצפוי בשאר הפסקה.
• שאר חלקי הפסקה: פירוט הרעיון המרכזי, הבהרות, הגדרות, דוגמאות או מקרים יוצאים מן הכלל.
תוכן הפסקה
• יש לכתוב את תוכן הפסקה ברצף ולא בסעיפים, כלומר במקום לכתוב 1. 2. 3. וכן הלאה או א. ב. ג. וכו', יש לכתוב: ראשית..., שנית... או האחד, השני, השלישי וכן הלאה.
• יש להימנע ממשפטים ארוכים ומסורבלים ולחלק משפטים ארוכים לכמה משפטים קצרים.
• יש להקפיד על המבנה התחבירי ועל פיסוק נכון של המשפטים.
קישור בין פסקאות
חשוב ביותר להקפיד על כתיבה קוהרנטית של תוכן הטקסט ועל קישור בין פסקאות ובין תת-נושאים. כל מעבר לפסקה חדשה ייעשה בד בבד עם קישור ברור והתייחסות לרעיון שהוצג בפסקה הקודמת.
לשם כך יש להקפיד על כתיבת מילות קישור בין פסקאות ובתוכן. מילות קישור יכולות לתאר, בין היתר, יחס של:
• ביאור/פירוט (במילים אחרות, כלומר, הווי אומר, זאת אומרת)
• הוספה (נוסף לכך, יתרה מזאת, כמו כן, מלבד זאת)
• ניגוד (אבל, למרות, עם זה, לעומת זאת, בניגוד לכך, ואילו)
• הסקת מסקנות (לכן, מכאן ש-, לפיכך, אשר על כן, על כן)
• המשכיות לוגית (בהתאם לכך, כפי, לפי)
אהבת? רוצה לקבל טיפים נוספים? היכנס לכאן וקבל מיד ובחינם לגמרי ספר אלקטרוני ובו כלים וטיפים נוספים לשדרוג הטקסט האקדמי שכתבת.
דפנה גלייזר-אמיר, מומחית לעריכה לשונית של טקסטים אקדמיים
היכנס לבלוג של דפנה: עשרות מאמרים בנושא כתיבת טקסטים אקדמיים